Onderdeel van de programmabegroting is het weerstandsvermogen en de risicobeheersing. Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt in welke mate de gemeente de ingeschatte risico’s kan opvangen, wanneer deze zich voordoen. Met ingang van de jaarstukken 2020 wordt een onderscheid gemaakt tussen het incidentele en structurele weerstandsvermogen. Deze zijn beide toegevoegd, waarbij tevens een analyse is toegevoegd. De stand van de algemene reserve is gebaseerd op de 1 e raadsrapportage 2022 en de belastingcapaciteit op basis van de jaarstukken 2021.
Incidenteel weerstandsvermogen:
(bedrag x 1.000) | ||||
Incidenteel weerstandsvermogen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Algemene reserve stand 1-1- | 11,966 | 11,966 | 11,966 | 11,966 |
Incidentele begrotingsruimte | -580 | -151 | 19 | -69 |
Incidentele risico's | 1,051 | 1,051 | 1,051 | 1,051 |
Ideale bandbreedte | >=1,0 en <=1,4 | >=1,0 en <=1,4 | >=1,0 en <=1,4 | >=1,0 en <=1,4 |
Weerstandsvermogen o.b.v. algemene reserve | 10.83 | 11.24 | 11.40 | 11.39 |
Minimaal benodigde weerstandscapaciteit | 1,051 | 1,051 | 1,051 | 1,051 |
De gemeente Leudal is in staat om de incidentele risico's op te vangen als deze zich in enig jaar allemaal tegelijk voordoen. De ratio is in alle jaren boven 10 en daarmee zeer sterk. Voor nu is de algemene reserve van voldoende omvang om ook naar de toekomst toe een verhoging van incidentele risico's op te vangen.
Structureel weerstandsvermogen:
(bedrag x 1.000) | ||||
Structureel weerstandsvermogen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onbenutte belastingcapaciteit | 3,336 | 3,021 | 2,697 | 2,383 |
Onvoorzien structureel | 51 | 51 | 51 | 51 |
Structurele begrotingsruimte | 1,579 | 1,278 | 3,661 | -358 |
Structurele risico's | 911 | 911 | 911 | 911 |
Ideale bandbreedte | >=1,0 en <=1,4 | >=1,0 en <=1,4 | >=1,0 en <=1,4 | >=1,0 en <=1,4 |
Weerstandsvermogen o.b.v. algemene reserve | 5.45 | 4.77 | 7.03 | 2.28 |
Minimaal benodigde weerstandscapaciteit | 911 | 911 | 911 | 911 |
De gemeente Leudal is in staat om structurele risico's op te vangen indien deze zich voordoen. Dit is voor het jaar 2026 niet mogelijk uit de structurele begrotingsruimte. Wanneer alle structurele risico's zich voordoen, en verder geen wijzigingen plaatsvinden in het begrotingssaldo, dient de gemeente te bezuinigen of aanspraak te maken op de onbenutte belastingcapaciteit om een structureel sluitende begroting aan te aanbieden. Daarnaast wordt opgemerkt dat voor de diverse PM posten ruimte is binnen de gemeentelijke begroting om deze structureel op te vangen. Op basis van de verwerkte voorstellen is in onderstaande tabel weergegeven welke bedragen structureel behaald moeten worden:
Tekort/overschot t.o.v. structurele begrotingsruimte | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Structurele begrotingsruimte | 1,579 | 1,278 | 3,661 | -358 |
Structurele risico's | 911 | 911 | 911 | 911 |
Tekort/overschot | 668 | 367 | 2,750 | -1,269 |