In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen toegelicht. De algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten, die niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waar uiteindelijk de saldi van de programma's uit het programmaplan mee kunnen worden gedekt. De raad is bevoegd voor het inzetten van de algemene dekkingsmiddelen.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit een vijftal onderdelen:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkering uit het gemeentefonds
- Dividend
- Saldo van de financieringsfunctie
- Overige algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen
Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel en niet gebonden bestedingen. Lokale heffingen waarvan de besteding gebonden zijn, betreffen heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s (in deze begroting programma 2) als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen. Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. Het verhogen of verlagen van deze belastingen zorgt voor een hogere of lagere bestedingsruimte binnen de begroting. Binnen de gemeente Leudal zijn vanaf 2023 drie ongebonden lokale heffingen aanwezig ( De raad heeft besloten om vanaf het jaar 2023 geen hondenbelasting meer te heffen)
- OZB-belasting (woningen en niet-woningen)
- Toeristenbelasting
- Baatbelasting
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar 4.1 paragraaf ‘Lokale heffingen’.
(bedragen x 1.000) | ||||||
Heffing | Realisatie 2021 | Begroting na wijziging 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
OZB woning | -4,593 | -4,423 | -4,819 | -5,038 | -5,267 | -5,486 |
OZB niet woning | -1,835 | -1,854 | -2,070 | -2,165 | -2,263 | -2,357 |
Toeristenbelasting | -904 | -858 | -858 | -858 | -858 | -858 |
Hondenbelasting | -224 | -218 | ||||
Baatbelasting | -4 | -4 | ||||
Totaal | -7,560 | -7,357 | -7,747 | -8,061 | -8,388 | -8,700 |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Via de algemene uitkering worden vanuit het Rijk inkomsten ontvangen die niet geoormerkt zijn voor een specifieke taak. De gemeente is derhalve vrij om deze middelen te besteden aan aandachtsgebieden waar prioriteiten liggen. Binnen de gemeente Leudal wordt bij iedere circulaire een raadsvoorstel gemaakt, ten behoeve van de verwerking van de circulaire. In deze begroting zijn de financiële effecten tot en met de meicirculaire 2022 verwerkt. In onderstaande tabel zijn de totale inkomsten voor de gemeente Leudal over de meerjarenbegroting te zien. Dit is met inbegrip van de effecten van de herijking van het gemeentefonds vanaf het jaar 2023.
(bedrag x 1.000) | ||||||
Algemene uitkering | Realisatie 2021 | Begroting na wijziging 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
Stand na decembercirculaire 2021 | -58,143 | -57,564 | -56,739 | -57,125 | -57,961 | -59,112 |
Mutaties meicirculaire 2022 | 34* | -2,942 | -4,806 | -5,469 | -7,589 | -2,871 |
Stand na meicirculaire 2022 | -58,109 | -60,506 | -61,545 | -62,594 | -65,551 | -61,983 |
*Het saldo van 2021 is afwijkend ten opzichte van de jaarstukken 2021. Dit heeft te maken met de afrekening voorgaande jaren in de mei circulaire 2022. Deze is in bovenstaande tabel meegenomen.
Dividend en rendement op beleggingen
Onder algemene dividenden vallen dividenden die niet tot één van de programma’s behoren. Voor de gemeente Leudal gaat het om twee grote partijen waar dividend van wordt ontvangen. Via de brief van de provincie is bekend gemaakt voor het begrotingsjaar 2023 en verder met welke dividend inkomsten gerekend mag worden. Deze bedragen:
- Bank Nederlandse Gemeenten € 2,28 per aandeel (143.052 aandelen);
- Enexis Holding € 0,50 per aandeel (903.150 aandelen).
(bedrag x 1.000) | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2021 | Begroting na wijziging 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
dividend | ||||||
BNG | -259 | -259 | -326 | -326 | -326 | -326 |
Enexis Holding BV | -454 | -452 | -452 | -452 | -452 | -452 |
Saldo | -713 | -710 | -778 | -778 | -778 | -778 |
Rendement | ||||||
Belegging Essentverkoop | -261 | -115 | -96 | -96 | -29 | -5 |
Bruglening Enexis | -43 | -43 | -43 | -43 | -43 | -43 |
Boekwinst vrijval effecten | -150 | -22 | ||||
Saldo | -304 | -157 | -139 | -139 | -222 | -70 |
Totaal | -1,017 | -868 | -916 | -916 | -999 | -847 |
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie bestaat geheel uit het renteresultaat zijnde het saldo van de kostenplaats kapitaallasten. Het renteresultaat bestaat uit het verschil tussen enerzijds de werkelijke rentelasten over 2023 en anderzijds de rente die we doorbelasten naar de verschillende taakvelden. De paragraaf Financiering vermeldt de systematiek met betrekking tot het renteresultaat. Voor de begroting 2023-2026 is de omslagrente bepaald op 1,0%.
Wat mag dat kosten?
(bedrag x 1.000) | ||||||
Realisatie 2021 | Begroting na wijziging 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 2,048 | 3,275 | 3,821 | 5,679 | 8,863 | 5,502 |
Baten | -67,388 | -68,717 | -70,229 | -71,591 | -74,958 | -71,550 |
Mutatie reserves | 525 | 809 | 532 | 540 | 547 | 557 |
Resultaat | -64,814 | -64,633 | -65,876 | -65,372 | -65,548 | -65,491 |