Ons openbaar gebied wordt adequaat onderhouden
Wat gaan wij daar voor doen?
Data- en plangerichte aanpak
Een belangrijk speerpunt is het insteken op een (meer) data- en plangerichte aanpak voor het onderhoud van de openbare ruimte. Op basis van weginspecties en de jaarlijkse inspectie van een gedeelte van de rioleringen (jaarlijks circa 10% van het areaal) voeren we steeds meer trendanalyses uit waarmee we het onderhoud en de reconstructies beter kunnen plannen. Zo
kunnen verwachtingen beter gecontroleerd worden en kunnen combinaties worden gezocht in de
aanpak van de openbare ruimte (verkeersmaatregelen combineren met kabels en leidingen, etc.).
Beheerplannen
In het nog vaststellen beheerplan Groen en Wegen 2023 -2026 wordt bovenstaande aanpak meegenomen. In het plan is het vastgesteld kwaliteitsniveau B voor het onderhouden van het groen en wegen van toepassing. Voor het beheer en de ontwikkeling van groen geldt daarnaast dat sterk ingestoken zal worden op klimaatadaptatie en biodiversiteit.
Door het faillissement van Stichting IKL in 2021 is het belangrijk om het landschapsbeheer in de gemeente Leudal op een duurzame wijze te borgen. Hierbij gaat extra aandacht uit naar het opstellen en in stand houden van een robuust netwerk aan vrijwilligers en partijen die een actieve bijdrage willen en kunnen leveren aan het landschapsbeheer. Dit netwerk draagt ook bij aan het genereren en uitvoeren van verschillende projecten die betrekking hebben op o.a. ecologie, cultuurhistorie, landschap, soortenbescherming en participatie. Belangrijke partners zijn tevens scholen die betrokken worden bij de boomfeestdagen en adoptieprojecten.
Vanaf 2023 wordt daarnaast uitvoering gegeven aan het Beheerplan Openbare Verlichting (vaststelling 2022), waarin onder andere functionaliteit, veiligheid en duurzaamheid centraal staan.
Onderhoudsprojecten
In 2023 worden onder andere de navolgende onderhoudsprojecten (reconstructies) in combinatie met rioolonderhoud/ -vervanging voorbereid en uitgevoerd:
- reconstructie van de Winterstraat en de Lindenstraat te Neer;
- reconstructie van de Eindstraat te Horn;
- reconstructie van het Ellerveld en omgeving te Ell; en
- reconstructie van de Heerweg, de Bergstraat en de Haelerweg in Buggenum.
Vanuit de zomernota zijn de volgende actiepunten expliciet opgenomen:
- We verbeteren de verlichting op fietspaden in het buitengebied. We maken daarbij gebruik van zogenaamde “slimme verlichting” om het effect op de natuur minimaal te houden.
- Vrachtverkeer in de dorpen gaan we – waar mogelijk- actiever weren.
- Op wegen in het buitengebied met vrij-liggende fietspaden blijft 80km/uur het uitgangspunt.
- De ontwikkelingen op Zevenellen vragen een gedegen verkeersafwikkeling. Naast de reeds ingeplande rotondes wordende “aan- en afvoer “ wegen een belangrijk punt van aandacht.
- We handhaven het beleid om alleen wegbermen te maaien als dat uit oogpunt van veiligheid noodzakelijk is. We nemen maatregelen om tijdens het maaien vogels en hun nesten te beschermen.
- We onderzoeken of organische reststromen, zoals schoon berm en slootmaaisel en blad uit bladkorven, rechtstreeks bij agrariërs af te zetten is als compost of bokashi. Dit ter verbetering van het gezonde bodemleven en een beter vochtvasthoudend vermogen.
- Initiatieven/projecten voor het afkoppelen van regenwater blijven we ondersteunen. Daarover communiceren we duidelijk met onze inwoners.
- We gaan meer handhaven in onze natuurgebieden.
- We bevorderen de informatieoverdracht aan onze inwoners over het nut en noodzaak van natuur en biodiversiteit.
Openbaar gebied adequaat onderhouden | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2021 | Begroting na wijziging 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | ||||||
Natuurbescherming en -onderhoud | 2,411 | 2,750 | 2,580 | 2,635 | 2,632 | 2,638 |
Gebruik openbaar groen | 155 | 204 | 114 | 101 | 79 | 79 |
Riolering | 3,731 | 3,700 | 3,774 | 3,815 | 3,816 | 3,869 |
Begraafplaatsen | 15 | 17 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Infrastructuur wegen | 2,455 | 2,607 | 2,814 | 2,933 | 3,001 | 3,303 |
Vastgoed | 715 | 1,939 | 1,515 | 1,261 | 1,261 | 1,260 |
Verkeersveiligheid | 883 | 920 | 1,034 | 1,101 | 1,120 | 1,140 |
Totale lasten | 10,365 | 12,136 | 11,846 | 11,861 | 11,924 | 12,304 |
Baten | ||||||
Natuurbescherming en -onderhoud | -20 | -6 | -6 | -6 | -6 | -6 |
Gebruik openbaar groen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Riolering | -5,025 | -4,888 | -4,869 | -4,873 | -4,877 | -4,877 |
Begraafplaatsen | -10 | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 |
Infrastructuur wegen | -190 | -114 | -114 | -114 | -114 | -114 |
Vastgoed | -143 | -185 | -25 | -25 | -25 | -25 |
Verkeersveiligheid | -49 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Totale baten | -5,437 | -5,230 | -5,051 | -5,055 | -5,058 | -5,058 |
Mutaties reserves | 442 | -793 | -153 | -173 | -163 | -163 |
Resultaat | 5,369 | 6,114 | 6,642 | 6,633 | 6,703 | 7,083 |