Wij zijn en blijven aantrekkelijk voor werkgevers
Wat gaan wij daar voor doen?
Het vitaal houden van de Leudalse economie kan de gemeente niet alleen. Wij werken samen met ondernemers en onderwijs in de aanpak van het Leudals ondernemers- en vestigingsklimaat. De vastgestelde Economische Agenda (2020), gebaseerd op het Economisch Profiel (2018), vormt daarbij de basis. Om de doelen en effecten van deze visies te realiseren, is het nodig dat wij 1) de externe dialoog en samenwerking verbeteren en 2) via concrete projecten en financiële middelen – samengebracht in de Investeringsagenda – regie voeren, prioriteren en tot uitvoering komen.
Versterking dialoog en samenwerking
Communicatie en samenwerking met en ondersteuning van ondernemers zijn belangrijke speerpunten voor de komende periode. Wij brengen locatiebezoeken aan ondernemers en faciliteren ondernemers via bijvoorbeeld het Ondernemersteam Leudal (accountmanagement) en netwerkbijeenkomsten (via onze partner Keyport). Wij denken mee met ondernemers die willen uitbreiden of verplaatsen, in het belang van het behoud van levendige dorpen, behoud van werkgelegenheid en het bieden van toekomstperspectief voor de ondernemer, maar ook diens (nieuwe) omgeving.
Economische investeringsagenda Leudal
De investeringsagenda concretiseert en prioriteert de processen, projecten en acties die nodig zijn om de doelen uit het Economisch Profiel en de Economische agenda te bereiken. Gedurende de begrotingsperiode zullen wij (gebundeld c.q. gefaseerd) concrete projecten ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad. Mogelijke kansen doen zich voor op het gebied van:
- Ontwikkelingen Buitengebied
De agrarische sector ontwikkelt zich en steeds meer agrariërs stoppen, al dan niet noodgedwongen. Door het stoppen van agrarische bedrijven, komen in ons buitengebied op verschillende locaties leegstaande bedrijfsgebouwen. Welke ontwikkelingen willen wij hier (niet) mogelijk maken? Hoe komen we tot sloop van overtollige bebouwing? De Investeringsagenda kan drempelverlagend werken bij de herontwikkeling of sloop van (agrarisch) vastgoed.
- Recreatie en toerisme
We verstevigen onze positie als toeristische gemeente en de kwaliteit van het natuurgebied het Leudal binnen het regionale netwerk van Midden-Limburg en de Big5-natuurgebieden. Via het Uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme (vastgesteld in 2021) geven we projectmatig invulling aan onze recreatieve opgave en dagen wij ondernemers uit creatieve ideeën en nieuwe initiatieven te ontwikkelen, voor jong en oud, ontspannend of intensief.
- Burgerinitiatieven
Wij ontvangen steeds vaker burgerinitiatieven voor een mooier Leudal. Breed gedragen, collectieve burgerinitiatieven willen wij ondersteunen en faciliteren. Omdat het proces van idee tot project vaak specialistische, procesmatige en deskundige kennis vraagt, willen wij initiatiefnemers (laten) ontzorgen en (laten) ondersteunen door een procesbegeleider.
- Vrijkomende locaties
Door het samengaan van verenigingen en het verplaatsen van bedrijven, komen er locaties vrij in onze gemeente. Deze willen we een nieuwe invulling geven. Deze nieuwe invulling moet leiden tot een economisch vitaler Leudal of ruimte bieden voor betaalbare woningen voor starters en senioren.
De projectvoorstellen zijn nog niet concreet en moeten verder worden uitgewerkt. Daarvoor willen wij deze begrotingsperiode gebruiken. Op die manier borgen wij dat inwoners en ondernemers zich gesteund voelen door hun lokale overheid, bij het overeind komen in de jaren na corona.
(Uitvoeringsprogramma) Buitengebied
In het uitvoeringsprogramma wordt een aanpak voor vrijkomende agrarische bebouwing uitgewerkt waarbij niet alleen gekeken wordt naar het toelaten van nieuwe functies in de vrijkomende bebouwing maar ook naar het stimuleren van sloop van de overtollige bedrijfsbebouwing. Denk bijvoorbeeld aan een slooplening of een stalderingsregeling waarbij groeiende agrarische bedrijven een bijdrage leveren aan de verbetering van de kwaliteit van het buitengebied en daarmee aan de kernwaarden van de inwoners van Leudal. Dit zie je terug in de vorm van nieuwe bedrijvigheid op plekken waar dit kan en het verdwijnen van bedrijfsgebouwen op plekken waar dit niet kan.
Belangrijke opgaven voor 2023 e.v. zijn:
- Uitvoering geven aan de diverse beëindigingsregelingen door het intrekken van omgevingsvergunningen en het herbestemmen van vrijkomende agrarische bestemmingen binnen duidelijke kaders (Omgevingsvisie);
- Uitvoering geven aan het Schone Lucht akkoord (naast landbouw komt o.a. ook mobiliteit, mobiele werktuigen, industrie, houtstook aan de orde);
- Ervoor zorgen dat de data inzake veehouderijen (aantallen, emissies) betrouwbaar zijn en een goede en actuele weergave aangeven (vergunde, feitelijke situatie) en zo een actueel dashboard vormen;
- Latente ruimte in omgevingsvergunningen Milieu en RO-plannen intrekken.
De structuurvisie voor het Buggenumse veld is inmiddels 10 jaar oud en de uitgangspunten zijn toe aan een herijking. We ontwikkelen een integrale visie voor het Buggenums veld waarin we naast de compensatie van het voormalige Nunhems, de ontwikkelingen als de ontgrondingen te Wijnaerden en de fietsbrug tussen Buggenum en Leeuwen meenemen. In de nieuwe ambitie staan thema’s
als biodiversiteit, natuur-inclusieve landbouw, recreatie en goede verbinding centraal.
In het samenwerkingsverband Platteland in Ontwikkeling (PIO) is een aantal pilotprojecten gestart die aansluiten op de mondiale en landelijke ontwikkelingen in de agrarische sector.
Het betreft:
- Natuurinclusieve Landbouw, waaraan diverse agrarische ondernemers uit Leudal deelnemen. In de werkgroep wisselen de agrariërs kennis en kunde uit en trekken ze gezamenlijk op in onderzoeken.
- Pilot Bokashi, welke is gestart in de gemeente Weert en uitgebreid kan worden naar de gemeenten Nederweert en Leudal.
Door de intensivering van de landbouw zijn in de loop van de tijd veel kleine landschapselementen verloren gegaan. We gaan een onderzoek uitvoeren naar het – tegen vergoeding - vergroten van de natuurwaarde (o.a. natuurlijke akkerranden en kleine houtwallen) van ons buitengebied door agrariërs. Aandachtspunt hierbij is dat geen sprake mag zijn van staatssteun, omdat er al diverse bestaande regelingen met dat doel lopen vanuit andere overheden. Dit onderzoek wordt ingebracht in het vierde uitvoeringsprogramma voor het PIO.
Bedrijventerreinen
Afgelopen jaren is gewerkt aan de voorbereiding en ontwikkeling van bedrijventerreinen en bedrijfskavels, denk aan Arenbos, Zevenellen, Bedrijventerrein Ittervoort IV, etc. Om de blijvende vraag naar bedrijfsruimte en -kavels te kunnen blijven bedienen, werken we aan het behoud van kwalitatieve bedrijventerreinen, zodat deze duurzaam en toekomstbestendig worden en blijven. Ook onderzoeken we de komende begrotingsperiode of nieuwe bedrijfsruimte, bedrijfskavels of bedrijfsterreinen kunnen worden ontwikkeld.
Vanuit de zomernota zijn de volgende actiepunten expliciet opgenomen:
- Wij versterken ons huidige accountmanagement. Ondernemers krijgen duidelijke antwoorden op hun vragen.
- Ondernemers die willen uitbreiden of verhuizen ondersteunen we maximaal. Zo houden we deze bedrijven en werkgelegenheid in Leudal. In ons buitengebied is er extra aandacht voor bedrijven die functioneel met de natuur verbonden zijn en duurzaam willen ondernemen.
- We stimuleren nieuwe vormen van circulaire economische activiteiten bij vrijkomende agrarische bedrijven.
- We onderzoeken de mogelijkheden van revitalisering en uitbreiding van oude industrieterreinen.
- We onderzoeken de mogelijkheden van een nieuw industrieterrein.
- We onderzoeken de mogelijkheid om bedrijfsverzamelgebouwen te ontwikkelen in vrijkomende agrarische bebouwing.
- We ondersteunen agrarische ondernemers die willen innoveren en stimuleren natuur inclusieve landbouw.
- Bij de ontwikkeling van de Omgevingswet brengen we niet alleen knelpuntlocaties maar ook mogelijke ontwikkelgebieden in het buitengebied in kaart. We faciliteren het verplaatsen van dierconcentraties in kernrandzones en nabij natuur naar geschiktere locaties.
- We blijven de diversiteit qua bedrijven en gewassenteelt in ons buitengebied stimuleren.
Aantrekkelijk voor werkgevers | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2021 | Begroting na wijziging 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | ||||||
Infra bedrijven | 394 | 217 | 320 | 314 | 284 | 247 |
Ondersteuning bedrijvigheid | 205 | 268 | 222 | 213 | 163 | 163 |
Totale lasten | 599 | 485 | 542 | 528 | 447 | 410 |
Baten | ||||||
Infra bedrijven | -310 | -171 | -227 | -221 | -191 | -154 |
Ondersteuning bedrijvigheid | -99 | -107 | -77 | -77 | -27 | -27 |
Totale baten | -410 | -278 | -304 | -298 | -218 | -181 |
Mutaties reserves | 76 | 54 | -6 | -6 | -6 | -6 |
Resultaat | 265 | 260 | 232 | 223 | 223 | 223 |