Wat gaan wij daar voor doen?
In 2023 staat het toevoegen van klantwaarde steeds meer centraal in het dagelijks handelen. Of het nu gaat over het bereikbaar zijn, de tekst van een brief, het opstellen van nieuw beleid of het onderhoud van de openbare ruimte. Vanuit het groeimodel Werken aan kwaliteit werkt de gemeente Leudal aan het standaardiseren en optimaliseren van dienstverleningsprocessen. De klantwaarde staat hierbij centraal, naast het medewerkers- en organisatieperspectief. Dit betekent dat wij de klant ook steeds meer betrekken bij het verbeteren van de dienstverlening, bijvoorbeeld door interviews, klantenpanels of andere onderzoeksmethoden.
De Omgevingswet heeft een maatschappelijke doelstelling, namelijk samenwerken aan een betere leefomgeving. De rol van de gemeente verschuift daarbij: de overheid trek zicht terug en faciliteert, het initiatief voor ontwikkelingen verschuift naar inwoners en ondernemers. Dit biedt kansen om de creativiteit van inwoners en ondernemers in te zetten voor het ontwikkelen van een prettige, veilige leefomgeving. De energie die nu vooral gericht is op reguleren en toetsen, kan ingezet worden voor creatie. Dit zien we bijvoorbeeld terug in woningbouwinitiatieven, het onderhoud van groen of het verenigingsleven. Dit betekent een belangrijke wijziging in de dienstverlening. We zijn sterk georganiseerd vanuit wetten, systemen en processen (de systeemwereld). De aansluiting met de leefwereld van de inwoners en ondernemers wordt wel steeds meer gezocht, maar hier kunnen we nog veel in verbeteren. Dit betekent dat we inzetten op:
- (nieuwe) participatiemogelijkheden en -middelen voor de dialoog tussen inwoners en ondernemers en tussen inwoners / ondernemers en de gemeente;
- transparante regels, die we digitaal ontsluiten;
- integrale en snelle(re) besluitvorming, vanuit een goed vooroverleg;
- diverse loketten: digitaal (DSO, Omgevingsloket) en persoonlijk (via klantcontact en ondernemersteam / accountmanagement).
De effectiviteit en waardering van onze dienstverlening monitoren wij. Daar waar nodig passen wij onze processen aan, waardoor wij kunnen blijven groeien in de kwaliteit van onze dienstverlening.