Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Paragrafen
Westrom | |||||
Vestigingsplaats | Roermond | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling |
| ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders. | ||||
Financieel belang | € 245 | ||||
Bijdrage | € 244.087 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2023 | € 4.176 | Vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 0 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 4.207 | Vreemd vermogen | 31-12-2023 | € 0 |
Resultaat | € 29 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Na een extern onderzoek heeft Westrom een ontwikkeling doorgemaakt waarbij de gemeentelijke bijdrage jaarlijks is gedaald. | ||||
Risicobeheer | |||||
Veiligheidsregio- Limburg Noord | |||||
Vestigingsplaats | Venlo | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | • De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal | ||||
Financieel belang | Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling | ||||
Bijdrage | € 4.129 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2023 | € 6.177 | Vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 55.874 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 6783 | Vreemd vermogen | 31-12-2022 | € 55.904 |
Resultaat | 0 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Speerpunten 2023:
| ||||
Risicobeheer | In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarverantwoording 2020 blijkt dat de VRLN eind 2020 beschikt over een algemene reserve € 533.000 en een vrij beschikbare reserve van € 1.087.000,-. Deze is dus hoger dan de benodigde capaciteit. | ||||
Reinigingsdienst Maasland | |||||
Vestigingsplaats | Haelen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | € 2.669 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2023 | € 1.014 | Vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 7.309 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 1.014 | Vreemd vermogen | 31-12-2023 | € 7.833 |
Resultaat | € 0 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Speerpunten 2023:
| ||||
Risicobeheer | De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen. | ||||
Gemeenschappelijke regeling | |||||
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) | |||||
Vestigingsplaats | Roermond | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd. | ||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | € 593 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | -/- € 889 | Vreemd vermogen | 01-01-2021 | € 2.000 |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | -/- € 362 | Vreemd vermogen | 31-12-2021 | € 1.714 |
Resultaat | |||||
Ontwikkeling 2023 | Voornaamste speerpunten voor 2023 zijn:
| ||||
Risicobeheer | Het aantal toenemende bezwaar- en beroepschriften en daarmee samenhangende proceskostenvergoeding vormt een risico. De verwachting is dat de proceskosten de komende jaren blijven toenemen. Zeker gezien de uitspraak van de Hoge Raad dat de proceskosten voor WOZ-beroepsprocedures op hetzelfde (hogere) niveau dienen te zijn als de overige beroepsprocedures. | ||||
Grenspark Maas-Schwalm-Nette | |||||
Vestigingsplaats | Roermond | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | € 6 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2023 | € 39 | Vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 103 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 39 | Vreemd vermogen | 31-12-2023 | € 104 |
Resultaat | € 0 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Om risico’s in toekomstige jaren te beperken heet het Algemeen Bestuur besloten om een maximumplafonds van | ||||
Risicobeheer | |||||
Euregio Rijn-Maas-Noord | |||||
Vestigingsplaats | Mönchengladbach | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | Twee leden | ||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | € 10 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | n.v.t. | Vreemd vermogen | n.v.t. | ||
Eigen vermogen | n.v.t. | Vreemd vermogen | n.v.t. | ||
Resultaat | |||||
Ontwikkeling 2023 | In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen. | ||||
Risicobeheer | Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage. | ||||
Omnibuzz | |||||
Vestigingsplaats | Geleen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen: | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur | ||||
Financieel belang | Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling. | ||||
Bijdrage | € 594 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2023 | € 966 | Vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 4.610 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 960 | Vreemd vermogen | 31-12-2023 | € 5.337 |
Resultaat | € 0 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Speerpunten 2023:
- Verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector. | ||||
Risicobeheer | De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn: | ||||
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord | |||||
Vestigingsplaats | Roermond | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | € 83 | ||||
Bijdrage | |||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2023 | € 181 | Vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 1.150 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 144 | Vreemd vermogen | 31-12-2023 | € 1.150 |
Resultaat | |||||
Ontwikkeling 2023 | - De RUD is bezig met een houtskoolschets om verbeteringen door te voeren. In de zomer 2022 wordt in het AB van de RUDeen besluit genomen over dit pakket van maatregelen. In het najaar verwachtten we een begrotingswijziging die voor zienswijzen aan de raad wordt aangeboden. | ||||
Risicobeheer | |||||
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR) | |||||
Vestigingsplaats | Venray | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Website | www.sociaaldomein-limburgnoord.nl | ||||
Doelstelling | Regionale samenwerking op het gebied van BW, MO en B&P op hoofdlijnen. Dit met als doel om: | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | Voor 2022 staat vast dat de gemeente Leudal voor 8,48% bijdraagt aan de uitvoeringskosten van module 2 en ook deelt in het overschot op de regionale begroting BW MO B&P voor 8,48% van dit overschot. | ||||
Bijdrage | € 68 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 31-12-2022 | € 0 | Vreemd vermogen | 31-12-2022 | € 0 |
Eigen vermogen | 31-12-2023 | € 0 | Vreemd vermogen | 31-12-2023 | € 0 |
Resultaat | € 0 | ||||
Ontwikkeling 2023 | - het actueel houden van het regionale beleidsvisie op het gebied van BW MO B&P | ||||
Risicobeheer | |||||
Samenwerking Midden-Limburg | |||||
Vestigingsplaats | Roermond | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Overig | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten. | ||||
Belang in verbonden partij | € 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert. | ||||
Bijdrage | € 22 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | € 76 | Vreemd vermogen | nvt | |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | € 66 | Vreemd vermogen | nvt | |
Resultaat | -/- € 9 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Nadat de samenwerking in het kader van SML uitvoerig geëvalueerd is, hebben we een vliegende (door)start gemaakt. De bestuursovereenkomst is herijkt, er is flink gesnoeid in de overlegstructuur en het Netwerkberaad SML heeft een andere invulling gekregen. Vorig jaar is gebruikt om de eerder vastgestelde visie “Midden-Limburg, verbindend hart van Limburg” te vertalen in een investeringsagenda. We beschikken nu over een ambitieuze, op de maat van onze regio toegesneden Investeringsagenda Midden-Limburg, die ons gaat helpen om de brede welvaart in onze regio op een hoger peil te brengen. De agenda is niet minder dan het visitekaartje van SML en een uitnodiging aan provincie, rijk en Europa om aan te haken. | ||||
Risicobeheer | Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten. | ||||
Overig | |||||
Ijzeren Rijn | |||||
Vestigingsplaats | Venlo | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Overig | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen. | ||||
Belang in verbonden partij | Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | 0 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2022 | Vreemd vermogen | 01-01-2022 | ||
Eigen vermogen | 31-12-2022 | Vreemd vermogen | 31-12-2022 | ||
Resultaat | |||||
Ontwikkeling 2023 | In deze periode hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden in het dossier IJzeren Rijn. Het Samenwerkingsverband is niet actief geweest. | ||||
Risicobeheer | Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond. | ||||
Stichting / Vereniging | |||||
Keyport | |||||
Vestigingsplaats | Weert | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Stichting / Vereniging | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen. | ||||
Belang in verbonden partij | bijdrage € 2,47 per inwoner | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | Jaarlijkse bijdrage die door Keyport conform Routeplan 2021-2024/begroting wordt gebruikt voor met name projecten. | ||||
Bijdrage | € 88 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | € 79 | Vreemd vermogen | 01-01-2021 | € 1.030 |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | € 95 | Vreemd vermogen | 31-12-2021 | € 1.303 |
Resultaat | € 95 | ||||
Ontwikkeling 2023 | De voor de uitvoering van het Routeplan 2021-2024 gevraagde bijdrage per inwoner is voor de jaren 2021-2022 bevroren op het huidige niveau, zijnde € 2,47. Er volgt in 2021 een tussentijdse evaluatie. Deze zal aan de gemeenten worden aangeboden in de vorm van een visual. Insteek is om de financiering van Keyport voor de jaren 2023-2024 te handhaven op € 2,47. Er zijn weer diverse nieuwe projecten opgestart door Keyport. Steeds meer Leudalse bedrijven nemen deel aan een of meer projecten. Zo is bijvoorbeeld aan het project Indusym, een project om bedrijven te helpen starten met duurzaam ondernemen op een manier die hun businessmodel versterkt, in 2021 door de BIZ Ittervoort deelgenomen. Via de BIZ hebben meer dan 25 bedrijven meegedaan. | ||||
Risicobeheer | Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen. | ||||
Routebureau Midden-Limburg | |||||
Vestigingsplaats | Venlo | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Stichting / Vereniging | ||||
Website | |||||
Doelstelling | • Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand | ||||
Belang in verbonden partij | € 0,41 per inwoner van 2021 t/m 2024 | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | € 15 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | € 82 | Vreemd vermogen | 01-01-2021 | € 178 |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | € 86 | Vreemd vermogen | 31-12-2021 | € 68 |
Resultaat | € 4 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Het Routebureau Noord- en Midden-Limburg zet zich in voor de volgende doelstellingen: De werkzaamheden bestaan o.a. uit het onderhouden en beheren van het fietsknooppuntennetwerk, coördineren van wijzigingen in deze routes, organiseren van een goede klachtenprocedure voor gebruikers van bovenstaande fietsroutes en het rapporteren hierover aan betrokken instanties, uitgeven van kaartmateriaal voor het fietsknooppuntennetwerk, onderhouden van de website routebureaulimburg.nl waarop het netwerk getoond wordt, | ||||
Risicobeheer | De algemene reserve dient ter dekking van incidentele posten | ||||
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV | |||||
Vestigingsplaats | Roermond | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door: | ||||
Belang in verbonden partij | Aandelenkapitaal | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | € 2.483 | ||||
Bijdrage | |||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | € 19.804 | Vreemd vermogen | 01-01-2021 | € 13.638 |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | € 21.441 | Vreemd vermogen | 31-12-2021 | € 4.370 |
Resultaat | € 340 | ||||
Ontwikkeling 2023 | Het Ondernemingsplan 2022-2026, dat door de aandeelhouders is vastgesteld, is het kader voor de activiteiten en investeringen van OML. OML faciliteert het bedrijfsleven bij ruimtelijk economische vraagstukken. Het gaat hierbij om o.a. locatie -en gebiedsontwikkeling; herstructurering van private kavels (niet-openbaar gebied) en mogelijk daaropvolgend de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen (al naar gelang de behoefte). OML is uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten om bovengenoemde ambitie waar te maken. Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en de aandeelhouders. OML is de uitvoeringsorganisatie die ten aanzien van bovengenoemde kerntaken de expertise in huis heeft; instrumenten op het gebied van financial engineering kan inzetten en met draagvlak snel en flexibel kan acteren. | ||||
Risicobeheer | Vanwege de solide financiële positie van OML volstaat het bewaken van het risico van OML als verbonden partij middels opname in de risicoparagraaf van de begroting. | ||||
CSV Amsterdam BV | |||||
Vestigingsplaats | Den Bosch | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: | ||||
Belang in verbonden partij | 0,60338% | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | € 0 | ||||
Bijdrage | Nvt. | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2022 | € 312 | Vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 23 |
Eigen vermogen | 31-12-2022 | € 0 | Vreemd vermogen | 31-12-2022 | € 0 |
Resultaat | € 100 -/- | ||||
Ontwikkeling 2023 | Beleidsvoornemens voor 2022: | ||||
Risicobeheer | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap | ||||
Enexis NV | |||||
Vestigingsplaats | Den Bosch | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën: De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving. | ||||
Belang in verbonden partij | dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338% | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | € 0 | ||||
Bijdrage | n.v.t. | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2022 | € 4.241.000 | Vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 5.154.000 |
Eigen vermogen | 31-12-2022 | € 4.231.000 | Vreemd vermogen | 31-12-2022 | € 5.234.000 |
Resultaat | € 89.000 | ||||
Ontwikkeling 2023 | In 2022 wordt het strategisch beleid geactualiseerd (AVA april 2022). Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’ De energietransitie leidt tot grote investeringen in het net. De missie en opgave heeft dan ook grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Ook dat komt aan de orde in het strategisch beleid. | ||||
Risicobeheer | |||||
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV | |||||
Vestigingsplaats | Borssele | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | € 63 | ||||
Bijdrage | Nvt. | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2022 | € 1.532 | Vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 7 |
Eigen vermogen | 31-12-2022 | € 0 | Vreemd vermogen | 31-12-2022 | € 0 |
Resultaat | € 50 -/- | ||||
Ontwikkeling 2023 | Beleidsvoornemens 2022: | ||||
Risicobeheer | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. | ||||
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | |||||
Bank Nederlandse Gemeenten | |||||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||
Belang in verbonden partij | 0,26% | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | € 354 | ||||
Bijdrage | n.v.t. | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | € 5.097 | Vreemd vermogen | 01-01-2021 | € 155.262 |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | € 5.062 | Vreemd vermogen | 31-12-2021 | € 143.995 |
Resultaat | € 236 | ||||
Ontwikkeling 2023 | De BNG bank streeft niet naar winstmaximalisatie maar naar maatschappelijk impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders | ||||
Risicobeheer | Het risicobeheer van de BNG bank is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel | ||||
Nazorg Limburg | |||||
Vestigingsplaats | Maastricht | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen. | ||||
Belang in verbonden partij | |||||
Bestuurlijk belang | |||||
Financieel belang | |||||
Bijdrage | € 10 | ||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | n.v. | Vreemd vermogen | n.v.t. | ||
Eigen vermogen | n.v.t. | Vreemd vermogen | n.v.t. | ||
Resultaat | n.v.t. | ||||
Ontwikkeling 2023 | De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn. Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater. | ||||
Risicobeheer | |||||
Waterleidingmaatschappij | |||||
Vestigingsplaats | Maastricht | ||||
---|---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap | ||||
Website | |||||
Doelstelling | Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs. | ||||
Belang in verbonden partij | 13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538 | ||||
Bestuurlijk belang | Deelname in vergadering van aandeelhouders | ||||
Financieel belang | € 59 | ||||
Bijdrage | |||||
Financieel | |||||
Eigen vermogen | 01-01-2021 | € 188 | Vreemd vermogen | 01-01-2021 | € 397 |
Eigen vermogen | 31-12-2021 | € 194 | Vreemd vermogen | 31-12-2021 | € 387 |
Resultaat | € 6 | ||||
Ontwikkeling 2023 | In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven | ||||
Risicobeheer | Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & | ||||