Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Financieel belang
€ 245
Bijdrage
€ 244.087
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.176
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 4.207
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 0
Resultaat
€ 29
Ontwikkeling 2023
Na een extern onderzoek heeft Westrom een ontwikkeling doorgemaakt waarbij de gemeentelijke bijdrage jaarlijks is gedaald.
De gemeenten Maasgouw, Roerdalen en Roermond willen de re-integratieactiviteiten van de Participatiewet onderbrengen in een nieuw bedrijf.
De re-intgratiewerkzaamheden die Westrom thans uitvoert worden dan door Westrom ondergebracht in dit nieuwe bedrijf.Risicobeheer
- Verbonden partij Veiligheidsregio- Limburg Noord
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 4.129
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 6.177
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 55.874
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 6783
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 55.904
Resultaat
0
Ontwikkeling 2023
Speerpunten 2023:
- Uitvoeren wettelijke taken brandweer conform visie Brandweer 2030
- Samenwerking met buurregio's en informatie gestuurd werken
- Inzicht in gewenst takenpakket GGD
- maatregelen uitvoeren toekomstbestendig maken repressieve inzet brandweer
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarverantwoording 2020 blijkt dat de VRLN eind 2020 beschikt over een algemene reserve € 533.000 en een vrij beschikbare reserve van € 1.087.000,-. Deze is dus hoger dan de benodigde capaciteit.
- Verbonden partij Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 2.669
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 1.014
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 7.309
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 1.014
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 7.833
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2023
Speerpunten 2023:
- Beleid op vermindering van huishoudelijk restafval;
- Bewustwording: communicatie, voorlichting en educatie scholen
- Monitoring: evaluatie invoering nieuw afvalbeleid in 2022
- Verduurzaming van verwerking huishoudelijk afval;
- Updaten dienstverleningsovereenkomst met RD Maasland
- Samenwerking met Limburgse gemeenten (ASL) en overheidsgedomineerde afvalbedrijven;
Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Financieel belang
Bijdrage
€ 593
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
-/- € 889
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.000
Eigen vermogen
31-12-2021
-/- € 362
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 1.714
Resultaat
Ontwikkeling 2023
Voornaamste speerpunten voor 2023 zijn:
- het harmoniseren van processen en heffingssystematieken.
- het implementeren van de nieuwe belastingapplicatie;
- het herijken van de kostenverdeelmethode;
- het aantal bezwaren / beroepen te reduceren;
- het proces omtrent proceskostenvergoeding nauwgezet te blijven monitoren en indien nodig het vigerend beleid hierop aanpassen.
Risicobeheer
Het aantal toenemende bezwaar- en beroepschriften en daarmee samenhangende proceskostenvergoeding vormt een risico. De verwachting is dat de proceskosten de komende jaren blijven toenemen. Zeker gezien de uitspraak van de Hoge Raad dat de proceskosten voor WOZ-beroepsprocedures op hetzelfde (hogere) niveau dienen te zijn als de overige beroepsprocedures.
- Verbonden partij Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 6
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 39
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 103
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 39
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 104
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2023
Om risico’s in toekomstige jaren te beperken heet het Algemeen Bestuur besloten om een maximumplafonds van
€40.000 aan bestemmingsreserves in te stellen. Grenspark MSN levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen, waardoor de bedrijfsvoering kwetsbaar is.
Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark MSN hangt af van de subsidiëring door de provincie Limburg en de deelstaat NRW.
Deze zijn voor de periode 2019 tot eind 2022 geborgd.
Een verder risico is de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten.Risicobeheer
- Verbonden partij Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Twee leden
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2023
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage
€ 594
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 966
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 4.610
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 960
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 5.337
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2023
Speerpunten 2023:
- Het kantelen van vervoer en het OV-gebruik stimuleren.
- Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
- Omnibuzz als slimme organisatie.
- Verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector.
- Overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de
uitwerking van het Ontwikkelplan OV.- Evaluatie en optimalisatie van de website ikwilvervoer.nl.
- Doorontwikkeling van MijnOmnibuzz.
- Overleg met gemeenten over de invulling van het relatiebeheer en de overlegstructuur.
- Aanpassing van de afrekensystematiek en de wijziging van de GR Omnibuzz.
- Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten.
- Doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement.
- Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie, conform het goedgekeurde auditplan.
- Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen
de planning & control cyclus.
- Compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid, privacy, informatiebeveiliging en de
archiefwet.Risicobeheer
De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn:
- Een mogelijke nieuwe opleving van de corona-pandemie. Het is met name onduidelijk hoe het reisgedrag zich zal ontwikkelen en wat dat op termijn betekent voor de gecontracteerde vervoerders.
- Wijziging in de afrekening van het vervoer van zones naar kilometers. In de toekomst wordt het zone-systeem losgelaten en wordt het vervoer per kilometer berekend. Deze omrekening heeft mogelijk gevolgen voor de kosten en inkomsten van Omnibuzz.
- De evaluatie van de huidige verdeelsleutel. Gemeenten hebben gevraagd om een evaluatie van de huidige verdeelsleutel ( 50% inwoners / 50% pashouders) voor de afrekening van de verschillende kosten tussen gemeenten. De verwachting is dat dit leidt tot een eerlijkere verdeling van kosten. Het resultaat van de scenario’s die Omnibuzz hiervoor zal uitwerken heeft door COVID-19 vertraging opgelopen.
- Taakstelling sociaal domein
Bij de begroting van de Omnibuzz 2021-2024 zijn de voordelen ten gunste van de taakstelling sociaal domein gebracht. Indien zich tekorten voordoen, dienen deze gelet op een bestendige gedragslijn ook toegerekend te worden aan de taakstelling. Dit vormt een risico, waardoor het van belang is om in de toekomst zowel voor-, als nadelen naar de begrotingsruimte worden gemuteerd. - Verbonden partij Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 83
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 181
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.150
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 144
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 1.150
Resultaat
Ontwikkeling 2023
- De RUD is bezig met een houtskoolschets om verbeteringen door te voeren. In de zomer 2022 wordt in het AB van de RUDeen besluit genomen over dit pakket van maatregelen. In het najaar verwachtten we een begrotingswijziging die voor zienswijzen aan de raad wordt aangeboden.
- In de loop van 2023 zullen alle partners overgaan naar een Update (RX-missiun geheten) van het VTH systeem Squit2020 . Met de applicatie zorgen we tevens voor de verplichte aanlevering van toezichtresultaten aan het landelijke InspectieviewNaast de implementatie van ons VTH-systeem wordt de aankomende tijd ook meer naar innovatieve manieren van toezicht gekeken.
- In 2022 wordt het ketensamenwerkingsplatform verder geprofessionaliseerd middels het continueren en structureren van casus overleggen en het periodiek gegevens overleggen (POG) tussen ketenpartners.
- De krapte op de arbeidsmarkt leidt ertoe dat vacatures bij de gemeenten en provincie niet altijd ingevuld kunnen worden en werkzaamheden door (duurdere) inhuur moeten plaatsvinden
- De Omgevingswet is wéér uitgesteld. Volgens de nieuwe Minister (De Jonge) is de datum van 1 januari 2023 haalbaar.
- De impact van de Wet Kwaliteitborging voor het bouwen op de begroting van de RUD Limburg Noord is beperkt, behalve in de ondersteunende, faciliterende en organiserende rol bij de bevoegde gezagen.
- Intensivering van energiebesparing (beperking van CO2 emissie) en het vergroten van het aandeel duurzaam opgewekte energie zijn belangrijke speerpunten van het Klimaatakkoord en vanuit de Regionale Energie Strategie. De toename van regelgeving op klimaataspecten leidt tot meer werk op het gebied van energietoezicht. Daarnaast is er landelijk € 56 miljoen (voor de komende 5 jaar vrijgemaakt om energietoezicht beter te borgen bij de omgevingsdiensten/gemeenten. Nog niet duidelijk is wat dit precies voor ons betekent.
- Verwachtte toename benodigde geluidspecialsten: Bij het in werking treden van de Omgevingswet wordt de wet- en regelgeving over het milieuthema geluid ingrijpend gewijzigd.
- Op het gebied van omgevingsveiligheid ondersteunt de RUD in de vraag en aanbod van de werkzaamheden, het aantrekken en opleiden van personeel en het ondersteunen van de deskundigenpool.
-Bodem, overdracht bodemtaken van provincie naar gemeenten
-Momenteel is de wet- en regelgeving rondom stikstof volop in de aandacht. De RUD Limburg Noord volgt deze (beleids-) ontwikkelingen, regelgeving en jurisprudentie.
-De actualisatie van IIPC-richtingen (veehouderijen) wordt in RUD-verband nu projectmatig opgepakt en is naar verwachting eind 2024 afgerond. (Leudal heeft een eigen projectleider)Risicobeheer
- Verbonden partij Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van BW, MO en B&P op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Voor 2022 staat vast dat de gemeente Leudal voor 8,48% bijdraagt aan de uitvoeringskosten van module 2 en ook deelt in het overschot op de regionale begroting BW MO B&P voor 8,48% van dit overschot.
Bijdrage
€ 68
Financieel
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 0
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2023
- het actueel houden van het regionale beleidsvisie op het gebied van BW MO B&P
- bewaken dat de toegang tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bemoeizorg en preventie binnen de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten op een uniforme wijze geregeld is en blijft
- bewaking van het budgettaire kader van de programma BW MO B&P
- getrouwe en rechtmatige verwerking van de geldstromen binnen het programma BW MO B&PRisicobeheer
Overig
- Verbonden partij Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang in verbonden partij
€ 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert.
Bijdrage
€ 22
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 76
Vreemd vermogen
nvt
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 66
Vreemd vermogen
nvt
Resultaat
-/- € 9
Ontwikkeling 2023
Nadat de samenwerking in het kader van SML uitvoerig geëvalueerd is, hebben we een vliegende (door)start gemaakt. De bestuursovereenkomst is herijkt, er is flink gesnoeid in de overlegstructuur en het Netwerkberaad SML heeft een andere invulling gekregen. Vorig jaar is gebruikt om de eerder vastgestelde visie “Midden-Limburg, verbindend hart van Limburg” te vertalen in een investeringsagenda. We beschikken nu over een ambitieuze, op de maat van onze regio toegesneden Investeringsagenda Midden-Limburg, die ons gaat helpen om de brede welvaart in onze regio op een hoger peil te brengen. De agenda is niet minder dan het visitekaartje van SML en een uitnodiging aan provincie, rijk en Europa om aan te haken.
Samen met Keyport, OML, Ons WCL en andere organisaties zetten we Midden-Limburg op de kaart!
Op basis van de investeringsagenda gaan we ons inspannen om voor Midden-Limburg een zogeheten Regiodeal binnen te halen.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten.
- Verbonden partij Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang in verbonden partij
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
0
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
Ontwikkeling 2023
In deze periode hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden in het dossier IJzeren Rijn. Het Samenwerkingsverband is niet actief geweest.
Risicobeheer
Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij Keyport
Stichting / Vereniging
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang in verbonden partij
bijdrage € 2,47 per inwoner
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage die door Keyport conform Routeplan 2021-2024/begroting wordt gebruikt voor met name projecten.
Bijdrage
€ 88
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 79
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 1.030
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 95
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 1.303
Resultaat
€ 95
Ontwikkeling 2023
De voor de uitvoering van het Routeplan 2021-2024 gevraagde bijdrage per inwoner is voor de jaren 2021-2022 bevroren op het huidige niveau, zijnde € 2,47. Er volgt in 2021 een tussentijdse evaluatie. Deze zal aan de gemeenten worden aangeboden in de vorm van een visual. Insteek is om de financiering van Keyport voor de jaren 2023-2024 te handhaven op € 2,47. Er zijn weer diverse nieuwe projecten opgestart door Keyport. Steeds meer Leudalse bedrijven nemen deel aan een of meer projecten. Zo is bijvoorbeeld aan het project Indusym, een project om bedrijven te helpen starten met duurzaam ondernemen op een manier die hun businessmodel versterkt, in 2021 door de BIZ Ittervoort deelgenomen. Via de BIZ hebben meer dan 25 bedrijven meegedaan.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
- Verbonden partij Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang in verbonden partij
€ 0,41 per inwoner van 2021 t/m 2024
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 15
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 82
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 178
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 86
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 68
Resultaat
€ 4
Ontwikkeling 2023
Het Routebureau Noord- en Midden-Limburg zet zich in voor de volgende doelstellingen:
- garant staan voor kwalitatief hoogstaande routenetwerken, die steeds aan de eisen van de tijd
voldoen
- zorg dragen voor goede ontsluiting van route informatie naar de promotieorganisaties, zodat het
gebruik van recreatieve routes door bewoners en dag- en verblijfstoeristen bevorderd wordt.De werkzaamheden bestaan o.a. uit het onderhouden en beheren van het fietsknooppuntennetwerk, coördineren van wijzigingen in deze routes, organiseren van een goede klachtenprocedure voor gebruikers van bovenstaande fietsroutes en het rapporteren hierover aan betrokken instanties, uitgeven van kaartmateriaal voor het fietsknooppuntennetwerk, onderhouden van de website routebureaulimburg.nl waarop het netwerk getoond wordt,
Risicobeheer
De algemene reserve dient ter dekking van incidentele posten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang in verbonden partij
Aandelenkapitaal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 19.804
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 13.638
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 21.441
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 4.370
Resultaat
€ 340
Ontwikkeling 2023
Het Ondernemingsplan 2022-2026, dat door de aandeelhouders is vastgesteld, is het kader voor de activiteiten en investeringen van OML. OML faciliteert het bedrijfsleven bij ruimtelijk economische vraagstukken. Het gaat hierbij om o.a. locatie -en gebiedsontwikkeling; herstructurering van private kavels (niet-openbaar gebied) en mogelijk daaropvolgend de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen (al naar gelang de behoefte). OML is uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten om bovengenoemde ambitie waar te maken. Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en de aandeelhouders. OML is de uitvoeringsorganisatie die ten aanzien van bovengenoemde kerntaken de expertise in huis heeft; instrumenten op het gebied van financial engineering kan inzetten en met draagvlak snel en flexibel kan acteren.
In 2021 is door OML een mission statement op het gebied van duurzaamheid vastgesteld. OML constateert dat Nederland zich ontwikkeld tot een circulaire economie. Dit beleidskader past OML toe om de bedrijventerreinen duurzaam te (her)ontwikkelen. In de praktijk is Duurzaam Multifunctioneel Bedrijvenpark Zevenellen koploper.
Nu OML, door de grote vraag, de ontwikkeling van terreinen naar voren haalt, dient OML ook na te denken over potentieel nieuwe terreinen (c.q. uitbreiding en herontwikkeling) om de strategische reserve op peil te houden. Tegelijkertijd zal OML aan de slag gaan met de verduurzaming van de bedrijventerreinen.Risicobeheer
Vanwege de solide financiële positie van OML volstaat het bewaken van het risico van OML als verbonden partij middels opname in de risicoparagraaf van de begroting.
Door de verlaagde borgstelling is het risico afgenomen. - Verbonden partij CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang in verbonden partij
0,60338%
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
Nvt.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 312
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 23
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 0
Resultaat
€ 100 -/-
Ontwikkeling 2023
Beleidsvoornemens voor 2022:
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.) in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing, waartegen CSV in februari 2021 bezwaar heeft gemaakt. Na afwikkeling van deze procedure of een besluit van de Aandeelhouderscommissie zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap
- Verbonden partij Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang in verbonden partij
dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338%
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 4.241.000
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 5.154.000
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 4.231.000
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 5.234.000
Resultaat
€ 89.000
Ontwikkeling 2023
In 2022 wordt het strategisch beleid geactualiseerd (AVA april 2022). Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.De energietransitie leidt tot grote investeringen in het net. De missie en opgave heeft dan ook grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Ook dat komt aan de orde in het strategisch beleid.
- Het financieel beleid bij het strategisch plan heeft als uitgangspunt dat Enexis financieel solide blijft en tenminste een A credit-rating behoudt.
- Enexis is met haar aandeelhouders in gesprek over de gevolgen van de strategie en investeringen voor het financieel beleid (waaronder het dividendbeleid, de mogelijke verkoop van Fudura en mogelijke participatie door het Rijk).Risicobeheer
- Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 63
Bijdrage
Nvt.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 1.532
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 7
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 0
Resultaat
€ 50 -/-
Ontwikkeling 2023
Beleidsvoornemens 2022:
Het General Escrow fonds is in 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 wordt de vennootschap nog in stand gehouden. Het bestuur is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2022 wordt opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.
- Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang in verbonden partij
0,26%
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 5.097
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 155.262
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 5.062
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 143.995
Resultaat
€ 236
Ontwikkeling 2023
De BNG bank streeft niet naar winstmaximalisatie maar naar maatschappelijk impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders
Risicobeheer
Het risicobeheer van de BNG bank is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel
- Verbonden partij Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Ontwikkeling 2023
De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn.
De Provincie Limburg heeft onderzoek verricht naar locaties met mogelijke humane risico's. Deze blijken er niet te zijn.Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater.
Risicobeheer
- Verbonden partij Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang in verbonden partij
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 188
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 397
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 194
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 387
Resultaat
€ 6
Ontwikkeling 2023
In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven
Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning &
control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over
risico ‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen.
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij,
diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing
van risico’s. Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen
WML-instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor
de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.